חלק א: עבודתו של אלכסנדר

     ההוראה של פ. מתיאס אלכסנדר הרצאה של מרג'ורי בארלו – חלק א: עבודתו של אלכסנדר

תרגום מאנגלית: בוני וייס ואור שחר

הרצאה מצויינת זאת של מרג'ורי בארלו מסבירה מהי שיטת אלכסנדר. ההרצאה ניתנה בשנת 1965 לציון 10 שנים לפטירתו של פ.מ. אלכסנדר. שומעי ההרצאה היו מורים לשיטת אלכסנדר ומתעניינים בשיטה. ההרצאה פורסמה במספר מקומות. בהמשך אכתוב סקירה להרצאה זאת.

כל כותרות המשנה נוספו לצורך הקריאה האינטרנטית ואינן נמצאות בטקסט המקורי.

מטרת ההרצאה

עשור חלף מאז נפטר פ.מ. אלכסנדר בתאריך 10 באוקטובר 1955. אף שעבודתו הגופנית והנפשית הופכת למוכרת יותר ויותר, ייתכן שעתה זה הזמן המתאים לסקור את הידע שהוא השאיר לנו ולהיזכר בהיבטים של שיטת ההוראה שלו אשר עלולים להישכח ובסופו של דבר להיעלם. אמרסון אמר ש"מוסד הוא צילו המתארך של אדם אחד". אנו באגודה זו הננו צילו ההולך ומתארך של אלכסנדר. בהרצאה זו אני מבקשת כי למרות התארכותו של "צל" זה, נשים לב שלא נאבד את מהותה של שיטת אלכסנדר.

הקושי לתאר את החוויה השלמה באמצעות השפה

כאשר מדברים או מנתחים משהו, חשוב לזכור שטבעה של השפה כופה עלינו לדבר בהפרדות. האדם הוא שלם, והוא מתפקד – טוב או רע – כשלם. התנסויות החיים משולבות באופן סימולטני, ולעתים בלתי אפשרי לתאר אותן במילים. ההיבטים הפיזיים וההיבטים הנפשיים של כל פעילות הם למעשה אחד, אבל לצורך הדיון עלינו להפריד ביניהם.

הקשר בין יציבה לרווחה נפשית

הרעיון לפיו היציבה הגופנית משפיעה על הרווחה הנפשית הוא רעיון עתיק יומין. אנחנו יודעים שהיוונים עסקו בכך ושהנשים הויקטוריאניות הצעירות השתמשו בלוח תומך לגב כדי לעודד עמוד שדרה ישר. כמו כן ידוע לנו שתרגילי היציבה באולם ההתעמלות הם חלק מקובל בתוכנית הלימודים. נוסף על כך, דתות רבות במזרח הרחוק מנחות כיצד לשאת את הגוף וכיצד להתנהג איתו.

הקשר בין שפה לגוף-נפש

האופן שבו אנו מתייחסים לגוף משקף מצב פנימי של הנפש (mind) או של תכונות אופי דומיננטיות. מכיוון שישנם כל כך הרבה ביטויים בשפה שלנו המעידים על כך, אפשר כמעט לדבר על שושלת יוחסין של רעיון זה: אנחנו מדברים על "אדם ללא עמוד שידרה" , פוחדים "לאבד את הראש", או מעריכים אדם "מיושב בדעתו". כולנו יודעים מה קורה לאדם ש"יוצא מדעתו". גם התנ"ך משופע באזכורים על "דור קשה עורף", לדוגמא "קשי העורף והלא מאמינים יענשו" – "הם היקשו את צווארם ולא שמעו את דברי האלוהים".

שיטת אלכסנדר ויציבה

בשלושים השנים האחרונות גברה באופן משמעותי ההכרה בחשיבות המכניזם הגופני. אלכסנדר גילה כי בעיית היציבה הייתה בסיסית בהרבה ממה שסברו בהתחלה. הוא לא השתמש במילים "תנוחה" או "יציבה" כיון שמילים אלו הציגו תפיסה מוגבלת מדי למהות הגילויים שלו. גילוייו של אלכסנדר הראו שיציבה גרועה, או כפי שהוא העדיף לקרוא לה: "שיבוש או שימוש לרעה (mis-use) של העצמי" הם תוצאה סופית של תהליך שגוי עמוק, הכולל את האדם בשלמותו. כפי שאליוט ניסח זאת: הרגל שגוי ה"ארוג בחולשה של הגוף המשתנה".

השימוש בעצמי והשפעתו

אחד הדברים שאליהם התכוון אלכסנדר ב"שימוש בעצמי" הוא הדרך שבה חלקיו השונים של הגוף מתייחסים זה לזה בפעילויות היומיומיות, בתנועה ובהוויה.

יציבה מרמזת על מצב קבוע: ישיבה נכונה או לא נכונה, עמידה נכונה או לא נכונה וכדומה. תרגול יציבה מבוסס על ההנחה השגויה שיציבה לא טובה יכולה להשתנות באופן מספק מבחוץ על ידי עשיית משהו באופן שונה.

נתחיל עם המטרה השגויה – מכיוון שאת המטרה השגויה אפשר לראות: אלכסנדר גילה שאנחנו חיים בבורות כמעט מוחלטת בנוגע לדרך שבה אנחנו משתמשים בגופנו. רוב האנשים מעוותים את צורתו של הגוף השלם ופוגמים בעבודתו באמצעות קואורדינציה לקויה, מתח שרירים מוגזם ושימוש לקוי בחלקיו השונים של הגוף ובמערכת היחסים ביניהם.

הגוף הוא כלי – כלי שבאמצעותו אנו חיים – הוא רגיש ומסוגל להבחין בדקויות. פרופסור א.נ. וויטהד כתב בספרו "התגובה הרומנטית": "האיחוד של התפיסה חייב להיות איחוד של התנסויות גופניות. התפיסה שלך נמצאת במקום שבו אתה נמצא ותלויה לגמרי בדרך התפקוד של גופך". הכלי הזה נפגם והתעוות בדרך שלא הבחנו בה – עד שאלכסנדר התחיל ללמד. עקב מתח מוגזם כתוצאה מהרעש פנימי שבו הכלי נתון, הופך הגוף להיות מגושם וכבד שאינו מסוגל להתנהגות עדינה. חוסר השלווה בגוף גורם לכך שיהיה זה כמעט בלתי אפשרי להיות במצב שאותו ניתן לכנות "שקט נפשי". הצורה הכללית של השיבוש מתגלמת אצל כולם כדפוס כללי.

שרירי הצוואר המכווצים באופן קבוע גורמים לאיבוד האיזון הדינמי של הראש בקצה עמוד השדרה. שרירי צוואר מכווצים גורמים לכיווץ מוגזם של חלק משרירי הגו ולמתח לא מספק בשרירים האחרים התומכים בגוף. מצב זה מביא להגדלת הקשת הטבעית של עמוד השדרה, למתח מזיק המופעל על כל אחת מחוליות עמוד השדרה ולמתח מזיק המופעל על המפרקים – מצב זה מלווה במערכת יחסים לקויה בין הגפיים לבין הגו. כתוצאה מכך מתקבל מצב שבו התמיכה של הגוף מחולקת באופן שגוי; צורתו של הגוף מתעוותת, ותפקודים חשובים כמו נשימה, זרימת דם ועיכול עובדים בצורה לא יעילה ותחת מתח עצום.

דרך נוספת להסביר מצב זה קשורה לאופן שבו אנו משתמשים בגופנו. אנו מכווצים כל חלק של הגוף לתוך המפרק הקרוב. זה מתחיל בכיווץ של הראש לכיוון הגו. כאילו כל אחד מאתנו מנסה לתפוס כמה שפחות מקום ביקום.

חוסר המודעות לדרך הכושלת שבה אנשים מתנהלים גורמת למצב של חוסר נוחות, חוסר נינוחות, חוסר יכולת, מוגבלות ומצב חולי כללי אשר מבלבל את הרופא הרגיל. במצב זה הדרך היחידה בה אנשים יוכלו לעזור לעצמם היא על ידי עריכת שינויים קיצוניים בדרך שבה הם משתמשים בעצמם.

התפרסמות שיטת אלכסנדר

למזלנו, במהלך חמש-עשרה השנים האחרונות נערכו באנגליה מחקרים רפואיים העוסקים בטכניקת אלכסנדר, בעקבותיהם התפרסמו מאמרים רפואיים בספרי הלימוד ובעיתונות. כתוצאה מכך יותר רופאים ופסיכיאטרים מפנים אנשים הסובלים מההשפעות של השימוש הלקוי בעצמם לקבל שיעורים בשיטת אלכסנדר.

חלק ב: מחקרו של אלכסנדר

© כל הזכויות לתרגום שמורות לאור שחר.