ראיון עם מרג'ורי בארלו חלק ג שיעורים בשיטת אלכסנדר ולימוד בקורס להכשרת מורים

ראיון עם מרג'ורי בארלו – חלק ג: שיעורים בשיטת אלכסנדר ולימוד בקורס להכשרת מורים

תרגום מאנגלית: בוני וייס

  שיחה זו נערכה בין מרג'ורי בארלו ובין פרנסיס אוקספורד ופורסמה בבשנת 1994 ביטאון לשיטת אלכסנדר, Direction. כותרות המשנה נוספו לצורך הקריאה האינטרנטית ואינן נמצאות בטקסט המקורי.

ניתן לקרוא

תדירות מומלצת ללימוד שיעורים בשיטת אלכסנדר

פרנסס אוקספורד

היו לך שעורים בכל יום?

מרג'ורי בארלו

כן, עבודה מכל מיני סוגים. הרגשתי כל כך נפלא כי ידעתי שאני משתנה, ידעתי שאני בונה דבר חדש דבר שיוביל אותי לחיים נורמאלים.

פרנסס אוקספורד

האם פ.מ אלכסנדר נהג ללמד את רוב התלמידים חמישה ימים בשבוע?

מרג'ורי בארלו

כן, זה היה הכלל שגם אני הלכתי לפיו. לא לקחתי אף אחד שלא יכול להגיע חמישה ימים בשבוע לתקופה של שלושה ארבעה שבועות תלוי מה הייתה הבעיה שלו.

פרנסס אוקספורד

זה אומר עשרים שעורים בחודש, ואז התלמידים המשיכו לבוא בתדירות זאת?

מרג'ורי בארלו

כן, בהדרגה היו יורדים בכמות השעורים. זה היה הכלל וכולנו פעלנו על פיו.

אני עשיתי זאת עד שביל (בעלה של מרג'ורי בארלו) התחיל לכתוב ברצינות ובא לבית הסירות שלנו בימי חמישי בכל שבוע. למרות שבתקופה מסוימת לימדתי במשך כל השבוע זה נעשה קצת טרחה בשבילי והפכתי להיות גם מבוגרת יותר , בסופו של דבר צמצמתי את השיעורים בשיטת אלכסנדר לשלושה ימים בשבוע. אז כבר הייתי הרבה יותר מנוסה, כבר הבנתי את העניין בצורה ברורה יותר הייתי הרבה יותר מנוסה. אני חייבת להגיד שהרגשתי לא טוב עם זה. אהבתי את הרעיון.

אתה מבין, אתה עומד מול דפוסים של שנים. אם אתה לא יכול לחדש את ההתנסויות החדשות האלה בכל יום, אין לך הרבה סיכוי, אם משהוא גר מחוץ ללונדון הוא חייב היה לעבור ולהישאר בלונדון.

פ.מ היה דיי נחוש לגבי דברים מסוימים. הוא לא קיבל תלמיד עד שהוא לא קרא לפחות את אחד מהספרים שלו. הוא היה אומר: " אם תקרא את אחד מהספרים שלי, אז תראה אם צורת החשיבה הזאת מדברת אליך". אם הם לא יכלו לטרוח ולפנות זמן לקרא את אחד מהספרים שלו, אז פ.מ. לא יכול היה לפנות זמן וללמד אותם. רוב האנשים נמצאים בכזאת תסבוכת שהם מוכנים להקריב.

אכן, כמה אנשים הגיעו ללקבל שיעורים בשיטת אלכסנדר.

ישנם אנשים כמו ביל שבאו מתוך עניין גדול ברעיון. הייתה לו תזוזה בכתף שנגרמה, אני חושבת, כתוצאה מסקי. אני לא יודעת אם הוא סיפר על כך לפ.מ. בסרט הוא סיפר שהוא הלך אליו בגלל בעיות בכתף אבל על כך הוא סיפר רק שנים מאוחר יותר.

מימון לימודי הקורס להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר

פרנסס אוקספורד

נחזור לתקופה בה התחלת ללמוד, האם הפסקת לעזור בבית הספר?

מרג'ורי בארלו

כן, בגלל שהלימודים היו עבודה במשרה מלאה.

לחלק מהאנשים היתה עבודה בחצי מישרה אבל רק למעטים.

רוב האנשים בקורס הראשון להכשרת מורים היו בעלי אמצעים: לוליה ווסטפלד (Lulie Westfeldt), קיטי מאריק (Kitty Merrick ), מרגורי ברסטאו (Marjorie Barstow), גורג טרוליאן (George Trevelyan), ושתי המקלנסס (Maclnneses). אמא של פט מקדונלד היתה…

דרך עבודה בקורס הראשון להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר

פרנסס אוקספורד

אז היה לך את כל היום לעצמך?

מרג'ורי בארלו

כן, כל יום היה לנו שעור של שעתיים עם פ.מ. ואחר כך עבדנו אחד עם השני או לבד.

פ.מ התעקש שנתחיל לעבוד בעזרת הידיים עד שהשימוש בהם יהיה מספיק יציב כך שהוא הרגיש שלא נעשה יותר מידי נזק לעצמנו. הוא אמר "אתם משלבים בהרגלי ההוראה שלכם את ההרגלים הרעים שלכם".

אני זוכרת כאילו זה היה אתמול את הפעם הראשונה שהורשתי להניח את הידיים על מישהו אחר. הייתי מבועתת. הוא נהג להנחות אותנו להתחיל לעבוד בעזרת הידיים, כשמישהו שוכב על הספה.

להחזיק את הראש זה היה הדבר הראשון ולעיתים קרובות הוא היה מניח את הידיים שלו על שלנו.

פט מקדונלד נהג לעשות זאת הרבה.

פרנסס אוקספורד

האם את עשית את זה בכיתת הלימוד?

מרג'ורי בארלו

כן, אפשר להרגיש אם הם מכווצים את הידיים. זה שימושי מאד.

הייתי הצעירה בכיתה, בכמה שנים טובות. אני חושבת שאחרי בגיל היה פט (מקדונלד) שהיה בערך חמש שנים מבוגר ממני. היו בכיתה רמות שונות של התפתחות.

חלקם היו שם מהיום הראשון, כמו אריקה וגורג טרוליאן. המקלנסס , אני חושבת, היו שם מההתחלה. פט הגיע מאוחר יותר כי הוא עוד היה בקמברידג' , הוא היה שני סמסטרים מעלי.

מרג'ורי ברסטאו (Marjorie Barstow), הייתה שם ממש מההתחלה.

קבלת שיעורים בשיטת אלכסנדר לפני הצטרפות לקורס להכשרת מורים לשיטה

פרנסס אוקספורד

אני מניח שלכל אחד מהם הייתה כמות עבודה שונה לפני שהתחילו בלימודי שיטת אלכסנדר.

מרג'ורי בארלו

כן, לכמה מהם היו שנים של עבודה בשיטה כמו מרג'ורי בארסטו (Marjorie Barstow), היא ואחותה נהגו להגיע מארה"ב כדי לעבוד עם פ.מ.

פרנסס אוקספורד

האם הייתה לזה השפעה על הזמן השונה שבו כל אחד ואחת מהם התחילו לעבוד עם הידיים?

מרג'ורי בארלו

ודאי, למרג'ורי ברסטאו (Marjorie Barstow) היו ידיים נפלאות, לחלק מהאנשים יש כישרון טבעי עם ידיים טובות. לאחרים יש ידיים כמו "גוש בשר", אין בהם רגישות כלל.

לוקח זמן לרגישות של שימוש טוב לחלחל אליהם. פ.מ נהג לאמור שהמוח שלו נמצא אצלו בידיים. כיום הרבה אנשים לומדים להשתמש בידיים כבר מההתחלה. היו לנו הרבה התנסויות של ניסוי וטעיה כי לא היה לנו הרבה מושג מה לעשות.

אבל בגלל העבודה המרובה שהייתה לנו עם פ.מ, ועשינו המון עבודה על עצמנו, ידענו כשמישהו משך את הראש לאחור או עשה משהוא נורא.

זה יצר הרבה קושי , אתה מבין, בגלל שאנשים לא אוהבים לקבל ביקורת. אני חושבת שזאת הסיבה שחולקנו לשתי קבוצות. פטריק היה מאד ביקורתי והוא ידע כשלא הבנת אותו.

אבל אני חושבת שחלקם לא אהבו את הגישה הביקורתית, בשבילי זה היה קרש הצלה בגלל שרציתי לדעת.

שתי קבוצות בקורס הראשון להכשרת מורים

בקבוצה שלי היו פאט מקדונלד (Pat Macdonald), קיטי מאריק (Kitty Merrick), קיטי ווילופולסקה (Kitty Wielopolska) ששינתה את שמה ללולי וסטפאלד (Lulie Westfeldt) ומאוחר יותר הצטרף צארלס ניל (Charles Neal), בגלל שהוא היה מיודד עם פאט.

בקבוצה השניה, כמובן, היו ג'ורג' טראוליאן (George Trevelyan) אריקה ויטאקר (Erika Whittaker) שנקראה באותם הימים אריקה שומאן (Erika Schumann) , גורני וגיין מקלאנס (Gurney and Jean MacInnes) . מרג'ורי ברסטאו (Marjorie Barstow) עזרה המון לאירנה עם עבודות בית הספר כך שהיא לא הייתה חלק מהקבוצה כמונו.

לכולם כמעט היו דירות כך שהיה לנו לאן ללכת.

פרנסס אוקספורד

אמרת ששתי הקבוצות התפתחו בצורה מעט שונה בהבנה שלהם, דיברת במיוחד על כיוון הראש?

מרג'ורי בארלו

כן. נכון פאט היה מאד ברור שהשחרור שהוביל לראש ללכת לפנים ולמעלה, דבר שנעשה בחיבור המפרק האטלנטו-אוקסיפיטלי , אבל אני חושבת שהייתה נטייה לקחת את הראש והצוואר ביחד לפנים, כאילו הראש הולך קדימה…. אתה מבין, לאנשים אין את החוויה שהחוליות בצוואר הם חלק מעמוד השדרה. בגלל שיש כל כך הרבה מתח במפרק האטלנטו-אוקסיפיטלי הם מתנהגים כאילו הראש והחלק העליון של הצוואר הם יחידה אחת, במקום לראות שהראש מאורגן באיזון נפלא למעלה. אז יש לי הרבה על מה להודות לפטריק.

דרך העבודה המעשית בקורס להכשרת מורים: עבודה עם כיסא, קיר, הנחת הגו ועוד

פרנסס אוקספורד

כשעבדתם בכיתה בבקרים, כשפ.מ היה שם כשעבד עם תלמיד האם שאר התלמידים היו עובדים עם כיסא או קיר, כלומר עובדים בשיטות דומות לאלו שיש כיום?

מרג'ורי בארלו

כן, כל מה שבחרנו. נתנו לעצמנו גירוי, אמרנו לו לא, הנחנו כיוונים ואז פעלנו, או שלא.

לא היה הרבה מקום בבית ברחוב אשלי. בית הספר היה בחלק אחד של החדר הכפול הגדול וא.ר לימד בחלק השני כשהתלמידים לא היו שם.

בנוסף היה גם חדר אחורי קטן. היו סביב כל החדר מראות ובהתחלה גם ספה. נהגנו לקרא לו" החור השחור של כלכותה" וכמובן היה גם החדר של פ.מ בצמוד למשרד של פיפ (אתל ווב – Ethel Webb) והדלת המקשרת ביניהם שתמיד הייתה פתוחה.

פרנסס אוקספורד

לא הייתה לו ספה בחדר הלימוד?

מרג'ורי בארלו

לא,לא. אם הוא רצה לעבוד עם מישהו כששכב על הגב זה בדרך כלל היה כשהוא הפנה את התלמיד למורה אחר והוא היה בא לעזור. לפני שהתלמידים היו עוברים להכשרת מורים ואחרי שעורים איתו הוא היה מפנה אותם לאתל ווב (Ethel Webb) או אירינה טאסקר (Irene Taske) שהיו האסיסטנטיות שלו. הייתה להם מן סוג של התמחות בעזרת הרבה שעורים בשיטת אלכסנדר, הן הורשו להישאר בחדר ולצפות בו כך הן למדו.

פרנסס אוקספורד

וזו הדרך הטובה ביותר לעבודה?

מרג'ורי בארלו

זו הדרך. הוא השתמש בה מתחילת דרכו עוד באוסטרליה כי א.ר ואמא שלי היו שם לעזור לו

עבודה בזוגות בקורס להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר

פרנסס אוקספורד

את מוכנה לספר קצת על הדרך בה עבדתם כמורים לצד פ.מ כשסיימתם את ההכשרה וכיצד עבדתם בזוגות?

מרג'ורי בארלו

הינו אמורים להחליף בני זוג בכל שבוע אבל פט ואני תמיד נשארנו לעבוד יחד. כשעבדנו יחד הינו כמו אדם אחד. פט הוביל את השיעור ואני התאמתי את עצמי. תרגלנו רבות את ההתאמה העצמית. לפעמים פ.מ היה מבקש את עזרתנו כשלימד תלמיד בכיתה, במיוחד בשלב מאוחר יותר של ההכשרה כשהיינו רק ארבעתנו.

פרנסס אוקספורד

האם נהגת להניח ידיים על התלמידים יחד איתו?

מרג'ורי בארלו

כן. הוא למשל היה מניח את הידיים על הראש ואנחנו על הגב, הזרוע, רגל או מקום אחר. בשלב מאוחר יותר פ.מ שלח את פט לברמינהם ואני הבנתי פתאום שמעולם לא למדתי שעור ראשון או ראיינתי אנשים.

התנסויות בהוראת שיעור ראשון בשיטת אלכסנדר

הלכתי לפ.מ ואמרתי לו שזה מדאיג אותי. הוא ענה: "זה מעניין, את אף אחד אחר זה לא מעסיק. אני אגיד לך מה נעשה, אני אתן לך ללמד את כל התלמידים שלא יכולים להגיע לשעות הרגילות של המשרד". הייתה לי דירה שחלקתי עם ביתו המאומצת במיידה ווייל.

במשך שנת 1938 עבדתי עם פ.מ. כל היום חזרתי הביתה אכלתי משהוא ואז לימדתי שניים או שלושה תלמידים בכל ערב, עבדתי מאד קשה באותה השנה. אבל לאור ההתפתחויות בעתיד זאת הייתה ממש ברכה.

תקופת המלחמה

בשנת 1940 פ.מ. נסע לאמריקה ואני נשארתי להתמודד עם הכל: התלמידים, הקורס, ההכשרה.

בהתחלה אחרי שפ.מ עזב, וולטר קרינגטון עזר לי, כי הוא בדיוק קיבל את התעודה שלו. ביל היה עדיין בבית החולים הוא לא היה, מוסמך והוא התקרב לבחינות הגמר.

פרנסס אוקספורד

בשלב זה מי נשאר במסלול ההכשרה?

מרג'ורי בארלו

העובדים דיק, אליסבט וביל כשהיה לו זמן היו בערך 5-6. הסידור הזה עבד עד שמספר 16 נפגע בהפצצה, זאת הייתה ההתחלה של המלחמה. ואז כמובן נאלצתי להפסיק.

ביל ואני גרנו בדירת שני חדרים בכיכר דולפין זה היה די בלתי אפשרי ההפצצות על לונדון גברו וכולם התפזרו.

מרג'ורי בארלו משמשת כאסיסטנטית בקורס להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר

פרנסס אוקספורד

האם עזרת לפ.מ. ללמד בקורס להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר?

מרג'ורי בארלו

כן, מייד כשקיבלתי את התעודה נכנסתי לכיתה אבל עבדתי על האנשים במקום שיעבדו עליי. מלבד כשהתעייפתי וישבתי. פ.מ תמיד נתן לי הזדמנות לעבוד, פעם אחת כשעבר ליידי אמרתי לו שאני מעוניינת בהכשרה והאם אוכל לעשות את זה כל היום? הוא ענה: "לא אני רוצה שתרכשי ניסיון בעבודה עם אנשים שונים".

פרנסס אוקספורד

מה ששוב כנראה היה ניסיון יקר ערך?

מרג'ורי בארלו

או, ודאי, אתה מבין, היה לי תמיד הביטחון שפ.מ. שם, אם אתקל בקשיים. הבנתי שיש לי הרבה ניסיון בלהבהיר ולפשט את הדברים לאנשים כי לפעמים הם לא הקשיבו או לא הבינו את מה שפ.מ אמר. צריך לחזור על הדברים בדרכים שונות ולפעמים תלמידים שלמדו איתו במשך כשלושה שבועות, היו בבלבול, כך שכאשר הם הגיעו אלי הם לא ממש הבינו מה מתבקש מהם לעשות.

אם יש לך תלמיד בטכניקת אלכסנדר, או אם יש לך הרבה זמן, אתה יכול להבין את הדברים במשך זמן התהליך.

 

© כל הזכויות לתרגום שמורות לאור שחר.