פטריק מקדונלד אבי שיטת אלכסנדר בישראל

פטריק מקדונלד- אבי שיטת אלכסנדר בישראל

אור שחר

פטריק מקדונלד (1910-1991) נמנה על דור המורים הראשון לשיטת אלכסנדר אותו הכשיר פ.מ. אלכסנדר. מקדונלד הנחשב לאחד המורים הבכירים בשיטת אלכסנדר, לימד את השיטה מעל ל-60 שנה, הכשיר בעצמו מורים רבים ונחשב לאבי השיטה בישראל.

ביוגרפיה קצרה של פטריק מקדונלד

פטריק מקדונלד נולד ב- York שבאנגליה בשנת 1910. הוא היה הבן השלישי של Peter Macdonald אשר נחשב לאחד הרופאים הבכירים בממלכה הבריטית של אותה התקופה.

מילדותו סבל פטריק מקדונלד מעקמומיות מולדת בעמוד השדרה אשר החריפה והיתה קשורה לבעיות בריאותיות נוספות אשר סיכנו את חייו. הוריו, שהיו ערים למצבו, שלחו אותו עוד לפני גיל 10 לקבל שיעורים בטכניקת אלכסנדר מפ.מ. אלכסנדר ומאחיו א.ר. אלכסנדר. בהמשך חייו ייחס מקדונלד את הצלת חייו לשיעורים שקיבל בטכניקה.

פטריק מקדונלד, אשר כונה פט, המשיך לקבל שיעורים בטכניקה גם בשנות ההתבגרות שלו. לאחר שלמד באוניברסיטת קמברידג' וקיבל תואר ראשון בהיסטוריה, הצטרף כתלמיד מן המניין לקורס הראשון להכשרת מורים לטכניקת אלכסנדר שנפתח בשנת 1931.

בתקופה זאת הוא תואר על ידי קרינגטון, חברו לקורס, כאדם חולני שהדבר העיקרי המעניין אותו הוא צפיה בקרבות אגרוף.

בשנת 1936 הוכשר מקדונלד כמורה לטכניקת אלכסנדר והפך להיות אחד מהאסיסטנטים של פ.מ. אלכסנדר בקורס להכשרת מורים.

בשנת 1940 התגייס מקדונלד לצי המלכותי הבריטי ולאחר ששוחרר הוא בחר ללמד את הטכניקה בלונדון וב- Cardiff, בירת Wales.

בשנת 1949 עבר מקדונלד ל Birmingham, שם המשיך ללמד שיעורים פרטיים בשיטה. בשנה זאת הוא הפסיק להיות מורה מן המניין בקורס להכשרת מורים של פ.מ. אלכסנדר, יחד עם זאת הוא המשיך לבקר בקורס ולשמור על קשרי עבודה עם פ.מ. אלכסנדר.

בשנת 1961 בחר מקדונלד להתיישב סביב lewes, שב- Sussex.

מספר שנים קודם לכן, בשנת 1955, אחרי פטירתו של פ.מ. אלכסנדר, לקח על עצמו מקדונלד את ניהול הקורס להכשרת מורים שניהל פ.מ. בהמשך הוא פתח בלונדון קורס עצמאי להכשרת מורים לטכניקת אלכסנדר ולימד בו עד לשנת 1987. במהלך שנים אלה עזב מקדונלד את אישתו, ולימד בקורס עם אהובתו, שושנה קמינץ. בנוסף, לאורך שנות קיומו של הקורס בלונדון לימדו אצלו אסיסטנטים שונים, נראה שהבולט מביניהם היה פיטר סקוט אשר בהמשך פתח בעצמו קורס להכשרת מורים לטכניקה.

בשנת 1987 העביר מקדונלד את הקורס שלו להכשרת מורים ל lewes שב- Sussex, שם לימד עד לפטירתו, בשנת 1991.

במשך שנות הוראתו הכשיר מקדונלד מספר רב של מורים לטכניקת אלכסנדר, הוא פיתח את דרכו המיוחדת להוראת הטכניקה ונחשב בעיני רבים כאחד המורים הבכירים שקמו לטכניקת אלכסנדר.

ההוראה של פטריק מקדונלד ותרומתו לטכניקת אלכסנדר

אם לשפוט לפי סיפורי תלמידיו, נראה שלכל אחד יש את "מקדונלד שלו". יחד עם זאת ישנם כמה תכונות בולטות אשר מאפיינות הרבה מהסיפורים על דרך הוראתו:

מקדונלד היה מורה חזק ונערץ

מתוך מגוון הסיפורים על מקדונלד, מצטיירת דמות של מורה חזק, החלטי, וחד משמעי בדרך ההוראה שלו – מורה שלימד והאמין ב"דרך שלו". תלמידיו העריצו אותו וראו בו את בכיר המורים בתקופתו ואת הממשיך האמיתי היחיד לדרך שסלל פ.מ. אלכסנדר.

יחד עם זאת, נראה שמקדונלד היה מסוג המורים אשר סוברים שה"ידע האמיתי" של טכניקת אלכסנדר נמצא אצלם בלבד. הוא היה מורה שתלמידיו חששו לטעות במחיצתו, ונראה שלא פעם הם חששו לעבוד איתו מתוך חשש שינזפו שהם "לוקחים אותו למטה".

מקדונלד פיתח ושיכלל את דרך העבודה עם הידיים

מקדונלד היה מורה עם "ידיים נפלאות". תלמידיו מדווחים שכאשר הוא עבד איתם הם חוו חוויות נהדרות של ארגון וכיוון.

בהוראתו, הדגיש מקדונלד את דרך העבודה של הידיים, סוגיה שמשתקפת בהוראתו בקורס להכשרת מורים שניהל, בסרטים שלו ובכתביו (למשל, במאמרו להביא את ראשו של התלמיד לפנים ולמעלה). מקדונלד, בדומה לפ.מ. אלכסנדר, נטה להדגיש את חשיבות השימוש של מפרקי כפות הידיים של המורה בתהליך ההוראה.

יש הטוענים שפטריק מקדונלד השלים את דרך העבודה שלימד פ.מ. אלכסנדר בקורס להכשרת מורים. להערכתם, היה זה מקדונלד אשר פיתח ושיכלל את הצורה שמשתמשים בידיים במהלך ההוראה בטכניקה. ניתן לשער שהדבר קשור לכך שפ.מ. אלכסנדר עצמו לא לימד באופן מספק את דרך העבודה עם הידיים, דבר שהיה חסר לרוב תלמידיו שהוכשרו כמורים לטכניקת אלכסנדר.

המפרק האטלנטו-אוקסיפיטלי וחידושים נוספים

מקדונלד היה בין הראשונים בשיטה אשר הדגישו את תפקידו של המפרק האטלנטו-אוקסיפיטלי בתיפקוד המיטבי של הפיקוד הראשוני (Primary Control). מקדונלד היה זה שהראה שהפחתת המתח של הצוואר יכולה לעזור לראש להוביל לפנים ולמעלה במפרק זה.

יש לא מעט סממנים חיצונים המאפיינים את דרך ההוראה של מקדונלד, של תלמידיו ושל תלמידיהם. כך לדוגמא אפשר לציין שכאשר תלמידים שוכבים על הגב, מלמדים אותם "צאצאי מקדונלד" להניח את ידי התלמיד על איזור הגו הקדמי (איזור הבטן, ובית החזה) וזאת בשונה מדרך ההוראה של פ.מ. אלכסנדר שלימד להנחות את התלמיד השוכב על הגב להניח את ידיו בצידי הגוף (דרך הנחת הידים משפיעה גם על תנוחת ומערכת היחסים של הזרוע עם הגו).

מקדונלד לא השתמש במילים רבות להוראת השיטה

למרות היותו בוגר אוניברסיטת קמברידג', בן למשפחה משכילה מאוד, מקדונלד לא היה איש של מילים ונראה שהוא לא האמין ביכולת שלהם לעזור ולהבהיר את מהות הטכניקה. על רוב שאלות תלמידיו הוא ענה בהנחיית הכיוונים: "הנח לצוואר להיות חופשי, ראש לפנים ולמעלה, גב מתארך ומתרחב".

ספרו של מקדונלד: טכניקת אלכסנדר כפי שאני רואה אותה

יתכן שהיה זאת חוסר אמונתו של מקדונלד ביכולתן של המילים לתאר את החוויה אשר הובילה אותו לכתוב רק מעט במהלך השנים. יחד עם זאת, בערוב ימיו, אחד התלמידים בשיטה הוציא את הספר, The Alexander Technique As I See It, אשר איגד את רוב הדברים שכתב מקדונלד. ספר זה, שתורגם לעברית בשם טכניקת אלכסנדר כפי שאני רואה אותה, מכיל בתוכו הן את כתבי מקדונלד שהתפרסמו במהלך השנים והן דברים אשר נמצאו במגירותיו, בדרך מקרה.

פטריק מקדונלד הוא אבי שיטת אלכסנדר בישראל

לפטריק מקדונלד היתה השפעה רבה על התפתחות הטכניקה בעולם בכלל, והשפעה עצומה על התפתחות הטכניקה בישראל בפרט.

הוא נחשב לאבי השיטה בישראל בשל העובדה שרובם המוחלט של המורים המלמדים בארץ הושפעו ממנו בצורה ישירה ו/או עקיפה: הם למדו אצלו, אצל תלמידיו, או אצל תלמידי תלמידיו.

הסיבה לכך היא היסטורית: בעבר, כאשר לא היו קורסים להכשרת מורים לטכניקת אלכסנדר בישראל, כמעט כל אלה אשר רצו להיות מורים לטכניקה נסעו ללמוד את השיטה באנגליה. רובם המוחלט בחרו ללמוד אצל אותו מורה, פטריק מקדונלד, שנחשב ביניהם למורה הבכיר ביותר של הטכניקה ולממשיך הנאמן ביותר של פ.מ. אלכסנדר.

דוגמא להשפעתו הרבה של מקדונלד אפשר לראות בחמישה מאפיינים של שיטת אלכסנדר, אשר נוסחו על ידו וקיבלו במהלך השנים את השם חמשת העקרונות של שיטת אלכסנדר.

לימוד נוסף על פטריק מקדונלד ודרך הוראתו

כפי שציינתי, על דרך עבודתו של מקדונלד אפשר לקרוא בספרו The Alexander Technique As I See It, אשר תורגם לעברית על ידי עופרה ברלך בשם טכניקת אלכסנדר כפי שאני רואה אותה. כמו כן אפשר לקרוא עליו ועל דרך עבודתו בשני מאמרים שכתב תלמידו, יהודה קופרמן: פטריק מקדונלד ועבודתו, וכן מקדונלד, אחרית דבר. פרטים ביוגרפים נוספים עליו (ועל מורים בכירים נוספים) אפשר לקרוא באתר של טד מקנמרה.

הרחבות נוספות על דרכו של מקדונלד אפשר למצוא בכתבים, ספרים וראיונות של מורים בכירים נוספים בשיטה, דוגמת ספרה המצוין של מרג'ורי בארלו.

בנוסף למאמר שלו, להביא את ראשו של התלמיד לפנים ולמעלה ולהרצאה שלו, הנחיית כיוונים, עשייה ואי עשייה שאפשר לאתר אותם כאן, קימים סרטים שונים המתעדים את עבודתו של פטריק מקדונלד. סרטים אלה צולמו על ידי תלמידיו ולא פורסמו באופן מסחרי.

 

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר.