חמישה מאפיינים לשיטת אלכסנדר לפי פטריק מקדונלד

הנחיית כיוונים ו-inhibition (במובנו האלכסנדרוני), הנם מרכיבים מהותיים של שיטת אלכסנדר, אולם, הם אינם מהווים את כל השיטה.

פטריק מקדונלד, אחד מהמורים הבכירים לשיטת אלכסנדר, ניסח חמישה מאפיינים עיקריים,  אשר יחדיו מייחדים לדעתו את שיטת אלכסנדר מכל שיטה אחרת.

חמשת המאפיינים

חמשת המאפיינים  מכונים לעתים קרובות גם "חמשת העקרונות של שיטת אלכסנדר", לעתים "חמשת העקרונות" ומידי פעם "עקרונות שיטת אלכסנדר".

המאפיינים הם:

  1. הכרה בכוחו של ההרגל – Recognition of the Force of Habit
  2. השהייה ואי עשייה – Inhibition and Non-Doing
  3. הכרה בערנות תחושתית לקויה – Recognition of faulty sensory awareness
  4. הנחיית כיוונים – Sending Directions
  5. הפיקוד הראשוני – The Primary Control

המאפיינים נוסחו על ידי פטריק מקדונלד ולא על ידי פ.מ. אלכסנדר

לעתים טועים לחשוב שפ.מ. אלכסנדר, ממציא ומגלה שיטת אלכסנדר, הוא זה שחיבר את חמשת המאפיינים הנ"ל. יתכן   שטעות זו נובעת מהעובדה שכאשר לא היו בתי ספר להכשרת מורים בישראל, רובם המוחלט של הישראלים  שרצו ללמוד את השיטה, נסעו לאנגליה ובחרו ללמוד אותה אצל פטריק מקדונלד, מורה כריזמטי ונערץ  אשר נחשב בעיני רבים לאחד הממשיכים הבולטים של פ.מ. אלכסנדר.

חמשת המאפיינים ולימוד שיטת אלכסנדר

חמשת המאפיינים של שיטת אלכסנדר נלמדים בקורסים להכשרת מורים לטכניקת אלכסנדר וכן בשיעורים אישיים בשיטה. בנוסף, ניתן למצוא התייחסות  לחמשת המאפיינים הללו ברוב ההרצאות והמאמרים בעברית, המסבירים את שיטת אלכסנדר.

קריאה נוספת

על חמשת המאפיינים של שיטת אלכסנדר לפי פטריק מקדונלד, אפשר לקרוא בתמליל הרצאתו של מקדונלד On Giving Directions, Doing and Non-Doing. הרצאה זאת נמצאת גם בתוך ספרו The Alexander Technique As I See It.

בעברית המאמר נקרא "הנחיית כיוונים, עשייה ואי עשייה". ידוע לי על שלושה תרגומים לעברית של מאמר זה (יתכן שיש יותר). בספרו של מקדונלד: "טכניקת אלכסנדר כפי שאני רואה אותה", שתורגם לעברית על-ידי עופרה ברלך וראה אור בהוצאת גפנה, ניתן למצוא את אחד התרגומים של מאמר זה.

בקישור הבא אפשר לקרוא סקירה על הרצאתו של מקדנונלד "הנחיית כיוונים, עשייה ואי עשייה"

 

© כל הזכויות שמורות לאור שחר