מהי שיטת אלכסנדר ? שאלות ותשובות

בתחילת ספטמבר 2009 ראיין אותי פרופסור רפי קרסו (קראסו) בתוכנית הבריאות של ערוץ 10.

בהשראת הראיון המוצלם (ניתן לצפיה כאן) כתבתי מספר שאלות ותשובות אשר יכולות לסייע למתעניינים בשיטת אלכסנדר להכיר אותה טוב יותר.

שאלה: מהי שיטת אלכסנדר?

שיטת אלכסנדר היא שיטה חוויתית אשר עוסקת בשינוי הרגלים ודפוסים, דוגמת הרגלי יציבה והרגלי תנועה.

השיטה מלמדת את האדם שמגיע ללמוד אותה:

  • מה הוא עושה כרגע שמזיק לו,
  • איך הוא יכול להפחית את הדבר הזה
  • ואיך הוא יכול לעשות משהו אחר שיועיל לו.

שאלה: איך אנחנו מזיקים לעצמנו?

הרבה מאד אנשים בשלב כזה או אחר סובלים מכאבים. זה עשוי להיות כאבי גב כאבי ברכיים או כאבים אחרים. זה גם יכול להיות מצב שבו הם מרגישים שמשהו לא בסדר מבלי לדעת מה. לעתים קרובות אנשים אלה פונים לשיטה, או לדרך שבה מישהו יטפל בהם. זה יכול להיות כדורים זה יכול להיות מסאז', זה יכול להיות מגוון מאד רחב של דברים.

בשיטת אלכסנדר ההתייחסות לכאב היא שונה. בשיטת אלכסנדר אפשר להסתכל על הכאב כגשר שמאפשר דיאלוג בין האדם לבין עצמו.

בשיטת אלכסנדר היחס לכאב הוא כאל תמרור אשר יכול לגרום לכך שהאדם יעצור לרגע ולשאול את עצמו: אולי אני עשיתי משהוא שגרם לי לכאב? אולי אני לחצתי את עצמי בצורה כזאת שהכאב נגרם?

בשיטת אלכסנדר האדם לומד ומגלה בעצם מה הוא עשה שגרם לו לבעיה, ואיך הוא יכול להפחית את עשית הדבר הזה.

הרבה מאוד אנשים מגיעים לשיטת אלכסנדר, אחרי שהם שאלו את עצמם מה קורה אתי? הם ניסו כל מיני דברים שלאורך זמן לא שיפרו את מצבם.

לדוגמא: תלמידה שלי, עורכת דין, הגיע לשיעורים בשיטה עם בעיה בגב התחתון. כבר בשיעורים הראשונים היא גילתה שהיא מכווצת את הצד השמאלית של הצוואר שלה בצורה מאד קיצונית, דבר שהיה קשור לכווץ בצלעות שלה, דבר שהפריע לה לנשום והיה קשור לבעית הגב התחתון שלה.

כאשר היא למדה שהיא עושה את הדברים האלה היא למדה שהיא יכולה להפסיק לעשות אותם. בהתחלה היא למדה לעשות זאת בתנאים נוחים, במהלך השיעור ובמשך כמה דקות בבית. בהמשך היא הבחינה שהיא יכולה להתארגן עם עצמה אחרת, לשנות את ההתנהגת היום-יומית שלה ולכוון את עצמה אחרת.

המשך ההתפתחות שלה הייתה מעניינת: היא הבחינה שיש לה נטייה לכווץ את עצמה במיוחד מול הבוסית שלה ומול אנשים מסוימים במשפחה שלה. במהלך הזמן היא הבחינה שהיא יכולה לשנות את הדרך הפנימית שבה היא הגיבה לאנשים אלה, דבר שגרם להתרחשויות חיוביות אצלה.

בנוסף לבעיית הגב שפחתה אצלה בצורה משמעותית ובהמשך אף נפתרה, היא גם גילתה שמערכות היחסים המכווצות שלה השתנו לטובה יחד עם שיפור דרמטי ברווחה הנפשית שלה.

שאלה: אני מבין שאתה מדבר על מעין טיפול נפשי שבא לידי ביטוי בכאבים. האם אתה יכול להסביר את יחסה של שיטת אלכסנדר לכאבים? האם אתה מבקש מהאדם להתעלם מהכאב?

אני לא מבקש מהאדם להתעלם מהכאב. להפך: אני מבקש ממנו להתייחס לכאב.

אנשים רגילים להתעלם מהכאבים שלהם לאורך שנים.

למשל, לפני כאבי הגב האיומים של הגברת שהזכרתי קודם לכן היא סבלה מקשיים אחרים: עייפות כללית, פיזור מנטאלי גדול. למעשה שנים לפנים הופעת כאב הגב הוצגו בפניה הרבה תמרורים בדרך ששיקפו לה שמצבה מתדרדר. אחרי התעלמות ממושכת מהתמרורים היא הגיע לכאבי גב תחתון האיומים שלה (שגם הוא היווה תמרור בפני עצמו).

אני מציע להתייחס לכאב ברצינות רבה: הכאב עשוי לספר לנו גם מה קורה עכשיו וגם איך התנהגנו עם עצמנו לאורך השנים.

כאשר האדם משנה את הדרך שבה הוא משתמש בעצמו אז למעשה הכאב שלו פוחת. התמרור השתנה ומספר לאדם שהוא בדרך היותר נכונה, בדרך שהוא שינה את ההתארגנות הפנימית שלו.

שאלה: האם מפגש בשיטת אלכסנדר זה סוג של טיפול? או שיעור?

ראשית יש להבין שלמפגש הזה אנחנו קוראים שיעור בשיטת אלכסנדר ולא טיפול בשיטת אלכסנדר.

כאשר האדם מגיע לטיפול הוא מגיע עם מחשבה שיטפלו בו, שיעשו עבורו.

למפגש בשיטת אלכסנדר יש מטרה אחרת. הוא מעוניין ללמד את הפונים שמגיעים לשיטה להתארגן עם עצמם טוב יותר. למשל: שהם יוכלו להניח לצוואר שלהם, לראש להוביל לפנים ולמעלה לגו להתארך ולהתרחב.

המפגש הזה הוא לא משהו שאני, כמורה לשיטת אלכסנדר, עושה לאדם שמגיע אליי, אלה זה משהו שבעצם האדם לומד איך הוא יכול לשפר את איכות חייו בעצמו.

שאלה: כמה זמן נמשך השיעור?

אורך המפגש הוא בדרך כלל כ- 30 עד 40, דקות.

שאלה: אז אתה מורה? אתה מדריך?

אני מורה, מורה לשיטת אלכסנדר

ומי שמגיע לשיעור הוא תלמיד/ה

שאלה: מדובר בשיעור פרטני או קבוצתי

השיעור הוא כמובן אישי ומתנהל בכיתה

שאלה: איך נעשה האבחון ?

כשאנחנו משתמשים במילה אבחון אנחנו רגילים לחשוב על מישהו שנותן לנו תמונה של מצבנו על סמך נקודת מבט מסוימת בעלת מדדים קבועים ודרכי חשיבה מאורגנות בסכמות ספציפיות.

בשיטת אלכסנדר האדם לומד לאבחן את עצמו: המטרה שלי שהאדם בעצם יגלה מה הוא עצמו עושה לעצמו. הדבר נעשה כמובן בעזרת ההנחיה של הידיים שלי והמילים שאני משתמש בהם אולם יש להבין שהאדם מגלה את בעיותיו בעצמו.

שאלה: ומה קורה אם האדם לא מצליח לאבחן? אולי הוא לא רוצה לאבחן את עצמו באופן לא מודע.

כשאנחנו אומרים "לא מצליח", השאלה למה אנחנו מתכוונים בביטוי לא מצליח. גם הלא מודע הוא מונח שמצריך בירור.

באופן כללי אפשר להגיד שאלה שבוחרים להגיע לשיעורים לשיעור בשיטת אלכסנדר ומעוניינים להיפגש אתי אז סיכוי סביר שהם מעניינים לפתור את הבעיות שלהם.

לרוב, אלה שמגיעים אלי לשיעורים בשיטת אלכסנדר מגיעים בגלל שהם שמעו מתלמידים שלי עלי ו/או שמעו על השיטה ו/או כמעט התייאשו מלמצוא פתרון לבעיה שלהם.

הגיע אליי תלמיד, כנר באחת התזמורות הגדולות, שסבל מכאבים קשים. כאב לו מאוד הגב העורף והוא סבל מכאבים במפרקי כף ידו.

בנוסף, בתקופה שהוא הגיע לשיעורים הוא הגיע במצב שהנגינה הפכה עבורו לסבל. הוא הגיע לחזרות וסבל, הוא כבר מזמן הפסיק לנגן להנאתו.

כשהוא הגיע אלי לקבל שיעורים לא התחלתי להסביר לו איך אני מאבחן את מצבו. פשוט התחלנו לעבוד ביחד.

בשלב הראשון הוא גילה את הכיווצים הגדולים שנוצרו בתוכו תוך כדי התנוחה שהנגינה בכינור הכתיבה לו. בהמשך הוא הבחין שהוא דחס את כל הפרקים שלו למפרקים שלו באופן שהוא ניסה לתפוס כמה שפחות מקום בעולם (באופן פיזי ומטפורי).

במהלך התהליך הוא למד קודם כל להפחית את הדחיסה הזאת, בהמשך הכאבים שלו פחתו וגם חדוות הנגינה חזרה אליו, שזה, מבחינתו, היה ממש נס.

כלומר אפשר להבין שהוא עצמו אבחן בעצמו מה הוא עושה לעצמו.

הרעיון הוא לא שאני אגיד לתלמידי שיטת אלכסנדר מהם הם עושים שגוי עם עצמם, אלא שבמהלך השיעורים הם יבחינו ויתאפשר להם להיות ערניים למה שהם עושה עם עצמם.

כאשר מגיע אלי מישהו כפוף, לרוב אני לא לא אגיד לו שהוא הולך כפוף. הוא יגלה את זה בעצמו במהלך הזמן.

עבודה עצמית כזאת יכולה ליצור שינוי משמעותי.

אפשר לצפות בראיון המצולם: מהי שיטת אלכסנדר? ראיון בערוץ 10