קורס להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר – שאלות ותשובות

מהו קורס להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר? מהי מטרתו? למי הוא מתאים?

בעמוד זה ריכזתי מספר שאלות ותשובות על קורסים להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר (קורסים אלה גם קרויים בתי ספר לטכניקת אלכסנדר).

מהו הקורס להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר?

קורס להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר מכשיר תלמידים לשיטת אלכסנדר להיות מורים לשיטה. הוא מלמד אותם כיצד להתחיל לעבוד עם עצמם בשיטת אלכסנדר וכיצד להתחיל לעבוד עם תלמידים בשיטה.

מהי מטרתו של הקורס?

לקורס להכשרת מורים לשיטה יש שתי מטרות מרכזיות:

המטרה החשובה ביותר של הקורס להכשרת מורים קשורה בהתפתחות אישית הן בזמן הקורס והן לאחר הקורס. במהלך הקורס התלמידים לומדים להשתמש בכלים של שיטת אלכסנדר ולומדים לעבוד עם עצמם בעזרת כלים אלה.

חשוב שתלמידים יעברו תהליך אישי משמעותי במהלך הקורס תהליך שיהווה עבורם מבוא לדרך העבודה עבודה שלהם עם עצמם לאורך השנים אחרי הקורס.

מטרה נוספת של הקורס היא ללמד את המורים לעתיד כיצד להנחות וללוות תלמידים מתחילים בשיטת אלכסנדר בתהליך האישי שלהם. (למרות שאחרי סיום הקורס בהצלחה הבוגרים עדיין לא יודעים ללמד תלמידים חדשים אבל יודעים להתחיל ללמד את שיטת אלכסנדר בעזרת הנחיית של אחד המורים הבכירים).

למי מתאים ללמוד בקורס?

בראש ובראשונה הקורס מתאים למי שחפץ בהתפתחות אישית בעזרת שיטת אלכסנדר: הקורס מתאים למי שקיבלו שיעורים בשיטת אלכסנדר והגיעו למסקנה שמדובר בשיטה התפתחותית המתאימה להם.

כמו כן הקורס מתאים למי שקיבלו שיעורים בשיטה בגלל בעיה מוגדרת, מצבם הוטב והם מעוניינים להמשיך ולהיטיב את מצבם.

הקורס אינו מתאים למי שרואה בלימודי שטת אלכסנדר רק כרכישת מקצוע לחיים. כדאי לדעת שבנוסף לעובדה שלא כולם מסיימים את הקורס הרי שגם לא כל מי שסיים את הקורס מתאים להורות את השיטה ו/או בוחר להורות את השיטה.

בנוסף, יש להדגיש שאלה שמעוניינים לטפל באנשים ורוצים לרכוש מקצוע בתחום אלטרנטיבי או תחום טיפולי כלשהו עדיף שיפנה לתחום אחר ולא לשיטת אלכסנדר.

אחת הסיבות לכך נובעת מהעובדה שהקורס להכשרת מורים בשיטת אלכסנדר הוא קורס אינטנסיבי אשר לעתים מזומנות רצוף בקשיים אישיים מסוגים שונים.

איך מתנהל הקורס?

הקורס מתנהל במתכונת של סדנה. צוות ההוראה של הקורס עובד עם התלמידים במרחב הכיתתי. בנוסף התלמידים עובדים זה עם זה ועם עצמם.

בחלק מהקורסים יש זמן מיוחד, מובנה בסדר היום הלימודי, אשר מוקצה ללימוד החומר התיאורטי, יחד עם זאת החומר התיאורטי נלמד במשולב עם החומר המעשי.

בכל קורס תלמידי כל השנים לומדים יחד כך שתלמידי שנה א' לומדים עם תלמידי שנה ב' אשר לומדים עם תלמידי שנה ג'.

מי הם חברי צוות ההוראה של הקורס?

בכל קורס מלמד מנהל/ת הקורס וסגנו/יתו לעתים קרובות יש מורים נוספים המלמדים בקורס.

מיהו מנהל הקורס?

מנהל הקורס חייב להיות בעל ותק של לפחות 10 שנות עבודה רצופות אשר קיבל אישור מועד ארגון המורים לשיטת אלכסנדר ואשר הביא המלצות

  • ממנהל הקורס שבו הוא סיים את הלימודים שלו
  • ממורה מוסמך בעל ותק של 12 שנות הוראה רצופות
  • ממנהל קורס להכשרת מורים שבוא הוא לימד

מיהו/י סגן/ית מנהל הקורס?

למנהל הקורס יש סגן אשר צריך להיות מסוגל למלא את מקומו של מנהל הקורס במקרה הצורך. על הסגן להיות בעל ותק הוראה של 7 שנים ויותר.

כמה זמן נמשך הקורס?

כל תלמיד בקורס להכשרת מורים צריך ללמוד כ- 1600 שעות המתפרסות על פני שלוש שנים.

הקורס נלמד בין 4 ל 5 ימים בשבוע. כאשר מידי יום לומדים כ- 3 עד 4 שעות.

כל תלמיד בקורס צריך לעבוד עם כלל מורי הקורס הותיקים לא פחות מ 1.25 שעות שבועיות.

כ- 90% מהזמן מיועד ל"עבודה מעשית בשיטה".

יש לדעת שלמרות שמשך הזמן המוצהר של משך הקורס להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר הוא כ-3 הרי שלעתים קרובות תלמידים צריכים להמשיך וללמוד בקורס מספר חודשים נוסף וזאת עד שהנהלת הקורס תמצא אותם מתאימים לקבל תעודה.

לשם ההגינות יש לציין שחלק מהקורסים גובים כסף על הזמן הנוסף וחלקם מאפשר לתלמיד להמשיך וללמוד ולהוסיף את הזמן החסר עד שיבשיל לקבל את התעודה.

כמה אנשים משתתפים בקורס?

אין הגבלה טכנית על מספר המשתתפים, אולם יש הגבלות עקיפות על מספר השעות שכל תלמיד צריך לקבל ממורה בכיר.

באופן כללי כל קורס להכשרת מורים מונה בין 2 תלמידים ל 16 תלמידים.

מהם תנאי הקבלה לקורס?

באופן כללי כל מי שקיבל שיעורים בשיטת אלכסנדר יכול להתקבל לקורס. חלק מהקורסים מבקשים המלצה מהמורה שאצלו למדת אשר סבור/ה שאת/ה מתאים ללמוד בקורס להכשרת מורים.

בשביל להצטרף לקורס כדאי לקבל מעל ל 30 שיעורים בשיטה (עדיף הרבה יותר).

יש לציין ש"סינון" האנשים מתבצע במהלך הלימודים: מכיוון שמדובר בקורס קשה הרי שחלק מהאנשים "נושרים" במהלך שנות הקורס ולא מסיימים אותו.

כמה עולה הקורס?

עלות הקורס נקבעת על ידי מנהלי/ות הקורסים.

מתי אפשר להצטרף ?

רוב הקורסים מתחילים את שנת הלימודים בתחילת ספטמבר, אולם מכיוון שהלימוד בקורס להכשרת מורים הוא לימוד אישי (לכל תלמיד יש את התהליך האישי שלו) הרי שאפשר להצטרף לקורס להכשרת מורים בכל זמן בשנה.

יחד עם זאת מכיוון שבחודשי הקיץ הקורסים לא פועלים וחשוב לשמור על תהליך רציף הרי שעדיף להצטרף בין החודשים ספטמבר עד מרץ בכל שנה.

איזה תעודה מקבלים?

בסיום הקורס להכשרת מורים התלמידים מקבלים תעודת מורה לשיטת אלכסנדר. התעודה ניתנת ממנהלי הקורס ובשם ארגון המורים לטכניקת אלכסנדר בישראל. התעודה מוכרת בכל ארגוני המורים המסונפים ל STAT.

יש לשים לב שבעולם ובארץ יש מורים שלמדו (ואולי לומדים) בקורסים שאינם עומדים בסטנדרטים המתאימים ואינם מוכרים על ידי ה STAT. מורים אלה רואים את עצמם כמורים לשיטת אלכסנדר למרות שלא קבלו הכשרה מתאימה.

כמה קורסים להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר פועלים בישראל?

בישראל פועלים כרגע חמישה קורסים מורים להכשרת מורים המוכרים על ידי הארגון.

איזור המרכז:

  • מאיר עמית – 09-8822535, נתניה
  • אבי גרניט – 03-6051914, תל אביב
  • אורי עשת – 09-8822535, תל אביב
  • ג'וד ונקרט – 050-9380790, נס ציונה
  • נעמי אשל –  054-4567000, רוב הקורס באודים, פעם בשבוע בתל אביב
  • שייקה הרמלין – 09-8614273 (הקורס כבר לא פעיל)

איזור ירושלים

  • ירושלים: הקורס הירושלים, שהיה בעבר בניהול שמואל נלקן ז"ל – 02-5660683
  • תמר אשתר (לנשים בלבד) – 02-5632384

איך אדע כיצד לבחור את הקורס הכי טוב ללמוד בו?

זה לא פשוט לבחור בקורס המתאים לך.

ראשית, יש להבין שאין קורס אחד, הכי טוב, הכי מומלץ, כזה שמתאים בשביל כולם.

כמו כן חשוב להבין שדרך הבחירה בקורס המתאים היא אינדיבידואלית, בהתאם לאופי ולדפוסים של כל אחד ואחת.

לרוב, כאשר תלמידי מעוניינים ללמוד בקורס להכשרת מורים אני לא מייד ממליץ להם ללכת לקורס שאני מלמד בו (אלא אם כן ברור לי לחלוטין שזה הקורס שמתאים לו). אני כן מציע להם לבקר בכל כיתה לומדת ולשהות בה יום או מספר ימים. לאחר מכן אני עוזר להם לגבש את ההתרשמות שלהם ומסייע בידם למצוא את הקורס המתאים להם ביותר.

הרעיון של ללכת לכל קורס הוא רעיון טוב אבל כדאי שיהיה בליווי המורה שלך. ראיתי כבר תלמידים שהצטרפו לקורס הפחות מתאים להם (והיותר מתאים לדפוסים שלהם) בגלל הכריזמה של מנהל הקורס ו/או בגלל הלחץ שמנהל הקורס הפעיל על מי שבא/ה לבקר בקורס.

מניסיוני, כאשר בוחרים ללמוד בקורס להכשרת מורים כדאי לך להתייעץ עם המורים שלך וזאת מכיוון שהם מכירים אותך, את הדפוסים שלך וגם יש להם הכרות עם הקורסים השונים להכשרת מורים. להערכתי המורים שלך יוכלו לעזור לך לבחור את הקורס המתאים ביותר עבורך.

אפשר לפנות אלי עם שאלות נוספות.

אור שחר

© כל הזכויות שמורות לכותב המאמר.

ראו גם

עמודים ראשיים