שיטת אלכסנדר היא כמו רוח

 שימוש בדימוי הרוח עשוי להבהיר מספר הבטים של שיטת אלכסנדר.

להנות מהרוח, לתפוס את הרוח

רוח עשויה להיות דבר שימושי להפליא: בעזרת הרוח אפשר לשאוב מים, להניע טחנות קמח ולהפעיל טורבינות רוח ליצירת חשמל. רוח יכולה להניע ספינות מפרש, לאפשר לציפורים ולאנשים לדאות ולאפשר התרעננות ביום קיץ חמים.

יחד עם כל השימושים המופלאים של הרוח הרי שאת הרוח אי אפשר לתפוס. כאשר אנו נהנים מהרוח ומנסים ללכוד אותה מתבהר לנו אופייה המיוחד של הרוח: בבואנו לביתנו, אחרי שתפסנו את הרוח הנפלאה בכף ידנו, אנו מגלים, לאכזבנו, שכף ידנו ריקה. כף היד הפתוחה כבר לא מכילה את אותה רוח נפלאה ושימושית שחווינו קודם לכן.

שיטת אלכסנדר דומה לרוח

בהבטים מסוימים שיטת אלכסנדר דומה לרוח.

בדומה לרוח גם בשיטת אלכסנדר אפשר להשתמש לצרכים רבים ומגוונים: אפשר להעזר בה לשינוי הרגלים ודפוסים, ניתן לשפר בעזרתה את היציבה, אפשר להשתמש בה בשביל לשפר את הבריאות, את הרווחה הפנימית ועוד.

יחד עם זאת כאשר מנסים לתפוס את שיטת אלכסנדר בכלים לא מתאימים מתברר לנו שהיא דומה לרוח: הבנת שיטת אלכסנדר נעלמת ומשאירה מאחוריה רק אוסף לא ברור של הנחיות ורעיונות תיאורטיים (רדודים למדי).

כאשר מנסים להבין את שיטת אלכסנדר באופן תיאורטי, במנותק מהשימוש בה ובדרכי הפעולה שהיא מציעה, כאשר מנסים לעצור את הזרימה שלה, לבודד אותה, להקפיא אותה וליצוק אותה לתוך כלים אינטלקטואלים בלבד, כאשר מנסים להשתמש בה בתור התעמלות מסוג כלשהו, הרי שמתברר שנשאר מהמהות של שיטת אלכסנדר מעט מאוד.

שיטת אלכסנדר

יש להבין ששיטת אלכסנדר היא בראש ובראשונה שיטה לשימוש עצמי ברגע זה. למרות שיש לה הבטים תיאורטיים הרי שאם לא משתמשים בכלים שהשיטה מציעה היא הופכת להיות חסרת משמעות.

יש להבין ששיטת אלכסנדר "עובדת" היכן שמשתמשים בה או במילים של מרגו'רי בארלו : שיטת אלכסנדר מתחייה היכן שמשמשים בה.

שימוש בדימוי הרוח

בדימוי הרוח אני נוטה להשתמש כאשר אני סבור שהוא יכול להבהיר את אופייה המיוחד של שיטת אלכסנדר.

כך למשל אני עשוי להשתמש בדימוי זה במקרים בהם אני מבחין שתלמידים או מורים מנסים לרדד את השיטה ולתפוס אותה כשיטת התעמלות אשר מציעה מספר תרגילים פשוטים, או לחילופין כאשר תלמידים מנסים לתפוס את רעיונות שיטת אלכסנדר באופן תיאורטי בלבד.

אני נוטה להשתמש בדימוי הרוח מכיוון שהוא יכול לרמוז על הבטים נוספים הנוגעים למהותה ולדרכה של טכניקת אלכסנדר כגון הבנת הזרימה, הבנת הכיוונים ועוצמתם, שימוש בהנחיית כיוונים ועוד.

© כל הזכויות שמורות לאור שחר, מחבר המאמר.